TADAO CERN

Elkaar ongegeneerd bekijken op het strand doe je meestal niet – al willen we dat wel. Misschien is dat de reden dat we ons aan zee letterlijk bloot durven te geven. In de tentoonstelling Comfort Zone, een serie van 24 foto’s, onderzoekt de Litouwse kunstenaar Tadao Cern (1983) dit gegeven.

De tentoonstelling (21 mei t/m 22 oktober 2017)

De tentoonstelling Comfort Zone van kunstenaar Tadao Cern toont een serie van 24 foto’s waarin Cern badgasten slapend en daardoor, nietsvermoedend, heeft geportretteerd. De randjes huid die onder hun badkleding uitpiepen, verraden hoelang ze al in de zon liggen. Met humor, tederheid en nieuwsgierigheid toont Cern de schoonheid en diversiteit van imperfectie, van mensen in hun comfortzone.

“Een fotoserie waar je vrolijk van wordt”

De badgasten zijn dicht op de huid gefotografeerd. Omdat ze hun gezicht tegen de onverbiddelijke zon verborgen houden onder een krant of handdoek blijven ze onherkenbaar.

Lees meer

De beschouwer kan rustig naar alle details kijken, zonder zich opgelaten te voelen. Hij voelt zich zelfs net zo comfortabel als de mensen op de foto. Op het strand kan iedereen zichzelf zijn.

Cern noemt deze serie Comfort Zone omdat geen van de mensen voldoet aan het opgelegde schoonheidsideaal. Toch geven zij zich letterlijk bloot op het strand in vaak minuscule badkleding. Zij zijn volledig in hun comfort zone.

Het resultaat is een fotoserie waar je vrolijk van wordt met tegelijkertijd het besef dat we ons minder zorgen moeten maken wat de ander van ons vindt of denkt.

De kunstenaar

Tadao Cern woont in Vilnius en is opgeleid als architect. In 2011 besloot hij, tijdelijk, iets anders te proberen: hij ging fotograferen, in opdracht, zowel editorial als commercieel. Al gauw startte hij ook met persoonlijke projecten, die hem internationale aandacht opleverde zoals de fotoseries Blow Job en Revealing the Truth.

In 2013 maakte hij zijn fotoserie Comfort Zone. Toen besefte hij dat hij zich langzaam maar zeker begaf naar het kunstenaarschap. Zijn werk werd internationaal tentoongesteld, te beginnen bij Saatchi Gallery, London, en won diverse prijzen.Lees meer

Sinds 2016 verlegt Cern zijn aandacht naar andere media. Hij onderzoekt verschillende concepten, zoals onscherpe composities in de groep schilderijen Chromatic Aberration. In de fotografie zouden deze als fout worden bestempeld. Of hij verbindt twee zwarte ballonnen en laat ze zweven in Black Balloons.

Zijn nieuwsgierigheid en achtergrond als architect zijn goed zichtbaar in al deze projecten: hij stelt vragen en experimenteert. Vaak is het eindresultaat voor hem net zo verrassend is als voor ons. Met humor zoekt hij de schoonheid van imperfectie in zijn onderwerpen. Met beheersing onderzoekt hij de mogelijkheden van het medium.

Ga voor meer informatie naar zijn site.

Comfort Zone in Panorama Mesdag

De fotoserie is net als het Panorama laagdrempelig en vrolijk, maar toont vooral een intrigerend contrast: Waar Mesdag de weidsheid van het strand en het idyllische van het oude vissersdorp Scheveningen schilderde, fotografeerde Cern slapende, halfnaakte mensen op het strand, dicht op de huid, zonder dat het confronterend is. Mesdag negeerde liever dat Scheveningen veranderde van vissers- naar badplaats. Had hij ooit kunnen vermoeden dat het strand tegenwoordig een vrijetijdsbestemming is waar iedereen ongegeneerd zichzelf kan zijn in niet meer dan een reepje textiel?

De serie

Na een bezoek aan het strand van zijn jeugd, raakte Cern geïntrigeerd door de volledige overgave van badgasten op het strand. Hij keerde vervolgens terug met zijn camera, die hij op een poolstok installeerde zodat hij de slapende mensen van bovenaf kon fotograferen. Na het eerste geslaagde resultaat, de foto met de twee oudere dames, wist hij dat hij met iets bijzonders bezig was. Zo ontstond de serie Comfort Zone.

Bekijk een selectie