EEN VERGETEN MEESTER

Het einde van de negentiende eeuw was een tijdperk waarin tradities en nieuwe ontwikkelingen naast elkaar bestonden. Het is precies deze tegenstelling die zichtbaar is in het werk van Pieter De Josselin de Jong. Dit maakt hem een unieke meester van de negentiende eeuw.Lees meer

Pieter de Josselin de Jong (1861-1906) was een vermaarde kunstenaar in zijn tijd, maar na zijn vroegtijdige dood en de opeenvolgende vernieuwingen in de kunst raakte zijn naam al snel op achtergrond. Met een grote solotentoonstelling wil Panorama Mesdag deze ten onterechte vergeten meester op de kaart zetten. Voor het eerst sinds 1985 krijgt hij weer de aandacht die hij verdient.

De Josselin de Jong portretteerde zijn tijd in de breedste zin van het woord: bekende en minder bekende tijdgenoten, boeren werkend op het land maar ook arbeiders zwetend in de net geopende fabrieken.

De tentoonstelling toont de kunstenaar in de volle breedte van zijn kunnen, met een selectie van zijn beste schilderijen, pastellen, aquarellen en tekeningen. Brieven en foto’s laten het publiek kennismaken met de mens achter de kunstenaar: een knappe, vrolijke gezinsman en een geliefde collega met een vooraanstaande positie in de Haagse kunstwereld.

De tentoonstelling (12 november 2017 t/m 11 februari 2018)

De afgelopen jaren zijn er veel werken van De Josselin de Jong op de markt gekomen, waarvan ook een deel in museale collecties is terechtgekomen. Hierdoor is een beter beeld van zijn oeuvre ontstaan dan eerder getoond. De tentoonstelling in het Panorama Mesdag zal vooral de veelzijdigheid en technische begaafdheid van de meester laten zien. Hij had een meesterlijk oog voor originele onderwerpen en wist zijn observaties in alle media te vangen.Lees meer

De tentoonstelling is grotendeels chronologisch en verschillende thema’s worden uitgelicht. Londense stadsgezichten, arbeiders in de ijzergieterij tegenover boeren op het land, portretten in opdracht en vrij werk.

Er is speciale aandacht voor het maakproces. Vaak werkte De Josselin de Jong dezelfde compositie in verschillende technieken uit, zoals olieverf, aquarel, pastel en potlood. Door een dergelijke ‘serie’ te tonen, van de eerste observatie in een schetsboek tot het definitieve werk, krijgt de bezoeker goed inzicht in de technische en artistieke bekwaamheid van de kunstenaar.

Over De Josselin de Jong

Pieter de Josselin de Jong maakte al jong furore binnen de kunstwereld. Met zijn academische werk won hij verschillende prijzen en vond zelfs zijn weg naar museale collecties.  Na zijn studietijd verbleef hij onder andere In Den Haag, waar hij met portretten  in zijn levensonderhoud voorzag: de welgestelden, inclusief het Koningshuis, gaf hij talloze keren weer. Het zijn echter de vrije portretten, van zijn familie en kunstenaarsvrienden, waarin zijn talent echt tot uiting komt.Lees meer

Wanneer zijn financiële middelen het toelieten trok De Josselin de Jong erop uit. Zijn schetsboeken staan vol met observaties. In Drenthe raakte hij bijvoorbeeld gefascineerd door boeren en hun materieel. Een schetsblad waarop hij dezelfde ploeg van verschillende kanten tekende, getuigt van zijn interesse en geduld. In Rome werd hij geïnspireerd door het straatleven. Zijn scherpe blik op de mensen en dieren die hij tegenkwam, komen prachtig naar voren in zijn dynamische tekeningen, zowel vluchtige schetsen als uitgewerkte composities. Een reis naar Londen bracht hem in aanraking met de zichtbare gevolgen van de industriële revolutie. Met het daar opgedane thema fabrieksarbeiders, kwam hij tot zijn meest oorspronkelijke werk: uniek in de Nederlandse kunstwereld.

De relatie met Mesdag

Mesdag bewonderde én verzamelde de werken van De Josselin de Jong. Zij kenden elkaar uit de Haagse kunstwereld, waar beiden een vooraanstaande positie hadden en goede contacten onderhielden met de Koninklijke familie. Twee werken van De Josselin de Jong uit de collectie van Panorama Mesdag zijn opgenomen in deze tentoonstelling: een portret van de actrice Theo Bouwmeester en een portret van Mesdag.