LETS ROCK 2020!

Art Rocks, de grootste Nederlandse muziekcompetitie die kunst en muziek samenbrengt, ging op 29 augustus 2020 in 15 musea weer van start. Museum Panorama Mesdag nodigde muzikanten in alle genres uit een soundtrack te maken geïnspireerd op het Panorama van Scheveningen of een van de andere bijzondere kunstwerken uit de collectie.

Inzendingen

De deadline voor inzenden voor Art Rocks is inmiddels verstreken. Met maar liefst 30 inzendingen heeft het werk van Mesdag vele muzikanten geënthousiasmeerd om mee te doen. 

Dat muzikanten over het algemeen niet zo matineus zijn ingesteld blijkt uit hun keuze voor de kunstwerken: Maan bij avond en Avondrood. Samen al goed voor 18 inzendingen. Sientjes Stilleven met uien heeft het helaas moeten afleggen tegen de dynamiek van de Storm en Woelige branding (samen 9).

Het Panorama bleek voor velen toch net iets té groots om in een compositie te vatten, slechts 3 componisten waagden zich hieraan. 

LUISTER NAAR DE INZENDINGEN

Welke compositie is jouw favoriet?

Op zaterdag 13 februari 2021 staat de museumronde gepland. De vakjury selecteert uit de 30 inzendingen zes composities. Hieraan wordt nog 1 compositie toegevoegd op basis van voorkeursstemmen. Binnenkort start hiervoor de tweede stemronde. Houd onze website en social media kanalen goed in de gaten!

Cesar op bezoek bij Museum Panorama Mesdag

Hoe klinkt het monumentale Panorama van Scheveningen?

Panorama van Scheveningen is een van de kunstwerken, geselecteerd voor de landelijke muziekcompetitie.

Hoe klinkt het monumentale Panorama van Scheveningen? Wat is het geluid van magische illusie? Luister naar de golven, de zee, de bomschuiten, de stoomtramlijn en de cavalerie.

Met zijn enorme afmeting van 120 x 14 meter is het Panorama van Scheveningen een uniek cultuurhistorisch monument (1881). Het vergezicht op de zee, de duinen en het oude vissersdorp en opkomende badplaats Scheveningen is geschilderd door Hendrik Willem Mesdag (1831-1915), één van de bekendste kunstenaars van de Haagse School. Mesdag beschouwde het panorama als zijn artistieke hoogtepunt.

Ook Vincent van Gogh heeft op het Belvedère gestaan bij de opening in 1881 en het panorama vanaf deze plek bewonderd. Hij zei:”…Het enige wat er aan het Panorama van Scheveningen mankeert, is dat er niks mankeert…”.

Mesdags Panorama van Scheveningen is meer dan ooit een belangrijke inspiratiebron voor een nieuwe generatie kunstenaars.

Hoe klinkt 'Maan bij avond'?

Maan bij avond is een van de kunstwerken, geselecteerd voor de landelijke muziekcompetitie.

Hendrik Willem was gefascineerd door maangezichten en heeft er vele geschilderd. In dit schilderij laat hij de maan spiegelen in het water. Zo t wordt het oog van de beschouwer geleid van dichtbij de zee naar verderaf op de horizon. Daarvandaan gaat de blik naar de maan en de donkere stapelwolken, en hun terugkaatsing op de schimmige bomschuiten.

Beluister het audiofragment over het kunstwerk Maan bij avond

Maan bij avond, 1897-1899 | Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) | olieverf op doek

Hoe klinkt 'Avondrood'?

Avondrood is een van de kunstwerken, geselecteerd voor de landelijke muziekcompetitie. 

Hendrik Willem begon na 1885 kleurrijker te werken. Hij speelde met het versterken en verzwakken van kleuren ten opzichte van elkaar. Op dit schilderij is oranje-grijs de dominante kleur, afgewisseld met roze, groen, bruin en wat geel. Aan de onderkant overschilderde de kunstenaar met groen en zette deze kleur tegen het oranje en grijs. Zo lijkt een kleur telkens anders, lichter of donkerder, afhankelijk van de omliggende kleuren.

Beluister het audiofragment over het kunstwerk Avondrood

Avondrood, 1911 | Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) | Olieverf op doek

Hoe klinkt 'Woelige branding'?

Woelige branding is een van de kunstwerken, geselecteerd voor de landelijke muziekcompetitie.

Dit monumentale schilderij is typisch Hendrik Willem Mesdag. Het is opgezet in forse, dikke penseelstreken: alles draait hier om lucht, licht en water in één kolkend verband. In 1906 verwoordde Hendrik Willem dit streven als volgt: ‘De beweging van de zee – … de diepte, en het licht’.

Hendrik Willem bouwde vanaf 1870 een reputatie op als schilder van woeste golven, het liefst op groot formaat. ‘Woelige branding’ is hier een goed voorbeeld van. De kunstenaar stelt de zee voor als een machtige natuurkracht waarvan de mens totaal afhankelijk is. De twee schepen in de verte versterken de weidsheid van de compositie. Met brede penseelstreken in alle richtingen is de kunstenaar erin geslaagd om ook de wolkenlucht de suggestie van beweging te geven.

Beluister het audiofragment over het kunstwerk Woelige branding

Woelige branding, 1889 | Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) | olieverf op doek

Hoe klinkt 'Na de storm van 1894'?

Na de storm van 1894 is een van de kunstwerken, geselecteerd voor de landelijke muziekcompetitie.

Opeengestapelde wrakken op het strand: het resultaat van een vreselijke storm die Scheveningen op de avond van 22 december 1894 teisterde. De vissers staan radeloos bij elkaar; ze hadden nog net de dag ervoor de bomschuiten het strand opgesleept voor een welverdiende winterstop. Ook Hendrik Willem liep er geëmotioneerd rond, want hij wist maar al te goed dat zijn geliefde vissersdorp nooit meer hetzelfde zou zijn.

Beluister het audiofragment over het kunstwerk Na de storm van 1894

Na de storm van 1894, 1896 | Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) | olieverf op doek

Hoe klinkt 'Stilleven met uien'?

Stilleven met uien, is een van de kunstwerken, geselecteerd voor de landelijke muziekcompetitie.

De uien in het stilleven glimmen ons tegemoet: de structuur van de schil heeft Sientje met een paar penseelstreken perfect weten te vangen. Wat is het verhaal achter het kunstwerk?
Onder Sientjes blik veranderen deze twee doodgewone uien in objecten die het schilderen waard zijn. De verschillende structuren gaf ze met precisie weer: de uienschillen glimmen en de uiteinden van het gewas lijken op weerbarstig touw. De blauwgrijze voorgrond en bruine achtergrond hield ze eenvoudig. Zo gaat alle aandacht uit naar de uien.

Beluister het audiofragment over het kunstwerk Stilleven met uien

Stilleven met uien, 1881 | Sientje Mesdag-van Houten (1834-1909) | olieverf op paneel

Ambassadeurs

De eerste ambassadeur voor Art Rocks 2020 is bekend; zangeres en performer Kovacs! Art Rocks werkt samen met aansprekende muzikanten, de ambassadeurs. Een ambassadeur schrijft zelf een nummer (‘soundtrack of art’) bij een door hem/haar favoriet kunstwerk uit de geselecteerde museumcollectie. Vorige edities waren dat bijvoorbeeld Lucky Fonz III, Eefje de Visser, Akwasi, Giovanca, Cata Pirata, Yung Nnelg en Blaudzun.

Met trots introduceert Art Rocks de tweede ambassadeur: popmuzikant en rapper Yousef ‘Sef’ Gnaoui. Sef maakte deel uit van de rapformatie Flinke Namen, bekend van nummers als ‘Wolken’ en ‘Als zij langs loopt’. Sef scoorde grote hits samen met The Partysquad (Stuk), The Opposites (Me Nikes, Broodje bakpao), Gers Pardoel (Bagagedrager) en Dio (Tijdmachine). Solo bracht hij vier albums uit: De leven (2011), In kleur (2015), Excusez moi (2017) en El Salvador (2020).

Deelnemende musea

Van Gogh Museum (Amsterdam), Drents Museum (Assen), Kröller-Müller Museum (Otterlo), Fries Museum (Leeuwarden), Wereldmuseum (Rotterdam), Museum De Lakenhal (Leiden), CODA Museum (Apeldoorn), Bonnefanten(Maastricht), Museum Prinsenhof (Delft), Het Noordbrabants Museum (Den Bosch), KAF (Almere), Zeeuws Museum (Middelburg), Amsterdam Museum (Amsterdam), Museum Panorama Mesdag (Den Haag) en Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam).

Over Art Rocks

Muziekcompetitie Art Rocks is de grootste Nederlandse muziekcompetitie die muziek en beeldende kunst samensmelt. Art Rocks daagt muzikanten uit zich voor een lied te laten inspireren door een kunstwerk uit Nederlandse topmusea. In 2012 startte Museum Boijmans Van Beuningen de eerste editie van Art Rocks waarna de competitie verder groeide naar zeven deelnemende musea in 2018. Met steun van de BankGiro Loterij en het VSBfonds kan de vijfde editie van Art Rocks worden georganiseerd.

Meer informatie op website: Art Rocks 2020