02.06.2020 - 28.02.2021

CANDID: een selectie van ruim zeventig foto’s van het hedendaagse strandleven vanuit een niet alledaags perspectief. 

De foto’s zijn in opdracht van het museum gemaakt door vier aanstormende Haagse fotografen die voor de gelegenheid een collectief hebben gevormd: Giedo van der Zwan (1967), Mirjam Rosa (1982), Merel Schoneveld (1983) en Sandra Uittenbogaart (1975).

Samen geven ze een tijdsbeeld van de badplaats, actueel op het moment van maken, maar sneller dan verwacht een nostalgisch beeld geworden.

Tentoonstelling CANDID

Belangstelling voor de diversiteit van de badplaats vormt de gemeenschappelijke deler van het collectief, waarbij de fotografen elkaar uitdagen en inspireren.

Door hun lens gezien worden gewone mensen in alledaagse situaties met de herkenbare badplaats op de achtergrond bijzonder, onalledaags en wonderlijk in beeld gebracht. Ze ensceneren niet en vellen geen oordeel, hun foto’s spreken voor zich. Ze zijn met andere woorden: CANDID.

Lees meer

De fotografen tonen ieder een sterke, eigen signatuur: Giedo van der Zwan richt zijn scherpe lens op nietsvermoedende dagjesmensen, resulterend in indringende en tegelijkertijd intieme beelden; Mirjam Rosa zit de mensen letterlijk op de huid, waaruit een rauw, intrigerend portret ontstaat; Sandra Uittenbogaart weet keer op keer de chaos van het strandleven te vangen in harmonieuze, verstilde beelden; en Merel Schoneveld vertaalt haar beleving van de badplaats in krachtige zwart-wit composities die zowel vervreemdend als poëtisch aandoen.

Aan de hand van zeventig foto’s in verschillende formaten ziet de bezoeker de badplaats steeds door heel andere ogen. Merel Schoneveld laat naast haar foto’s een experimentele film zien, waarin zij de bezoeker meeneemt in haar onwerkelijke kijk op Scheveningen.

Ode aan Scheveningen

Ode aan Scheveningen is een korte reeks waarin het alledaagse Scheveningen wordt getoond door de ogen van de vier fotografen van de tentoonstelling CANDID.

Merel Schoneveld is een van de vier fotografen van de huidige tentoonstelling CANDID. Zij vertelt niet graag iets over haar foto’s. Haar foto’s leggen bloot hoe zij naar de wereld kijkt met een vleugje idealisme en melancholie. Ze zoekt naar de schoonheid, maar vindt vaak vervreemding. En dat brengt ze samen.

BEKIJK DE HELE REEKS

Artistieke film

In de Haagse Schoolzaal komt Scheveningen tot leven aan de hand van levensgrote foto’s van Sandra Uittenbogaart en Giedo van der Zwan. Ook krijgt de bezoeker een blik achter de schermen: tijdens het werkproces is het kunstenaarscollectief elkaar gaan fotograferen en het resultaat is te zien in CANDID. Een artistieke film van filmmaker en straatfotograaf Bas Hordijk biedt zijn blik op de werkwijze van de vier fotografen.

BEKIJK DE TRAILER

CANDID: de verhalen achter de foto's

Wie schuilen er achter de portretten van CANDID? Niet iedereen zit erop te wachten om ineens omcirkeld te worden door de ‘CANDID fotografen’, maar Antoon Duynstee (1943) liet het rustig over zich heenkomen. En de Oekraïense Ga Avakian hoopte zelfs dat hij op een van Sandra’s foto’s zou staan. Lees de interviews en ontdek de verhalen van de mensen achter de portretten.

LEES ALLE INTERVIEWS

De fotografen van CANDID over uitstel van hun expositie

Op 4 april zou de nieuwe tentoonstelling opengaan: CANDID, het werk van vier Haagse fotografen: Giedo van der Zwan, Merel Schoneveld, Mirjam Rosa en Sandra Uittenbogaart. Samen leefden we toe naar het moment van opening, een proces van ruim twee jaar waar de fotografen ziel en zaligheid in hadden gelegd.

Toen de tentoonstelling bijna geheel was ingericht, begon de ‘intelligente lockdown’. CANDID werd voor onbepaalde tijd uitgesteld. Dat was een schrik voor ons allen, maar de fotografen wisten zich te herpakken, ieder op zijn/haar eigen manier.

LEES HET INTERVIEW

CANDID collectief

FOTO: VLADIMIR YAVOROV

Zorgvuldige omgang met portretten

Giedo van der Zwan, Merel Schoneveld, Mirjam Rosa en Sandra Uittenbogaart fotograferen op straat en het strand. Ze willen de mensen en hun omgeving zo eerlijk mogelijk fotograferen, waarbij ze iedereen met respect behandelen. De foto’s zijn niet geënsceneerd en niet gemanipuleerd. Soms zijn mensen op de hoogte dat ze worden/zijn gefotografeerd en in veel van die gevallen ontstaan dan ook gesprekken waarbij ze worden geïnformeerd over het doel van de foto’s, maar soms hebben mensen ook niet door dat ze worden vastgelegd.

Lees meer

Bij het selecteren van de foto’s voor de tentoonstelling heeft museum Panorama Mesdag voortdurend afwegingen gemaakt of de foto’s geschikt zijn, en hierbij zijn ook de belangen van de geportretteerden afgewogen, of zij bijvoorbeeld niet onredelijk worden benadeeld.
Mochten de fotografen u in beeld hebben gebracht en wilt u daar meer over weten, neem dan contact op met musealezaken@panorama-mesdag.nl. Dit geldt ook in het geval u denkt geschaad te worden door de publicatie van een foto.

Met dank aan

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Gallery Color.